Вівторок, 17.06.2025, 00:41    "Як парость виноградної лози, плекайте мову", - М.Рильський
Вітаю Вас Гість | RSS
РІДНЕ СЛОВО
Головна | Теплота родинного інтиму | Реєстрація | Вхід
Меню сайту



Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0



 

 

Урок української літератури у 6 класі

Т е м а.  Станіслав Чернілевський. «Теплота родинного інтиму». Настрої та почуття, висвітлені в поезії.

М е т а. Ознайомити учнів із життям і творчістю поета, допомогти усвідомити зміст і красу поезії, розвивати вміння коментувати поетичні рядки, співвідносити висловлені у них почуття зі своїми власними; виховувати любов до рідного дому, батьків, почуття відповідальності за них.

Ц і л і.

Учні знатимуть:  цікаві  факти з життя С. Чернілевського; зміст виучуваної поезії.

Учні вмітимуть:  розповідати про власні почуття, викликані прочитанням поезії; виразно і вдумливо читати поезію; знаходити художні засоби, розкривати їхню роль.

Т и п  у р о к у. Урок вивчення нового матеріалу.

О б л а д н а н н я :  портрет  С. Чернілевського, підручник, ілюстрації із зображенням неба, вогню, Божої Матері, картки зі словами  «мама», «тато», »я», «любов», роздавальний матеріал, проектор.

М е т о д и,  п р и й о м и  і  ф о р м и  р о б о т и : словесний настрій, «Гронування»,  «Незакінчене речення», розповідь учителя,   словникова робота, виразне читання поезії та бесіда за прочитаним,    «усне малювання» з художнім домислом, створення «кольорового портрета» вірша, робота в парах, «Мікрофон 2».

Е п і г р а ф .  Найдорожча на світі – мама, найцінніше в житті – щирість і теплота родинних стосунків ( С. Чернілевський).

 

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Учитель: Доброго дня усім!  Діти, у нас сьогодні незвичайний урок, з гостями у класі. Бачу, що  ви трішки  хвилюєтесь. Я теж хвилююся. А знаєте що? Давайте подаруємо один одному посмішку, адже тепла, щира посмішка піднімає настрій, зігріває серце, навіть може когось  ощасливити.

2. Актуалізація суб’єктного досвіду і опорних знань.

а) Відтворення випереджувального завдання:  есе «Коли я вважаю себе щасливим?»

б) «Гронування»: ключове слово – щастя . (Слайди. Учитель зазначає слова  учнів на дошці.

Учні мають назвати слово "сім'я". Якщо вони це слово не говорять, його каже вчитель).

Учитель: Немає  у світі нічого дорожчого  для людини, ніж її сім’я. Ви, мабуть, уже здогадалися, що мова на уроці йтиме про сім’ю або … (родину).

А сім’я – це …  (відповідь дітей).

 (На дошці прикріплюються картки зі словами «тато»,  «мама», «я» у вигляді фундаменту будинку).

 ІІ. Цілевизначення і планування.

 1. Повідомлення теми уроку.

Учитель: Сьогодні ми ознайомимось з цікавими фактами життя і творчості Станіслава Чернілевського.

- Як ви розумієте тему? Про що йтиме мова? Що означають слова «настрій» та «почуття»? А «теплота інтиму» зрозуміло?

2. Визначення учнями власних цілей.

- Подумайте, яких результатів ви хочете досягти на сьогоднішньому уроці?  Свої цілі запишіть на сонячних промінчиках.

(Учні записують цілі, за бажанням озвучують їх).

3. Узгодження індивідуальних і загальних цілей.

4. Узгодження плану уроку.

Учитель:  Впевнена, сьогодні на уроці ми досягнемо гарного результату.

 ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Ознайомлення з виконанням домашнього завдання.

Учитель: Вашим домашнім завданням було знайти цікаві відомості  про життя Станіслава Чернілевського. Повідомте, що вам вдалося дізнатися.

 ("Незакінчене речення»: " Я знаю що …").

 2. Створення психологічного портрета автора.

Учитель: Погляньте на портрет поета. Що ви можете сказати про цю людину за зовнішніми рисами?   (Відповіді  дітей).

 3. Ознайомлення з епіграфом уроку.

Учитель: Слова, винесені як епіграф до сьогоднішнього уроку, належать С. Чернілевському. Ще в ранньому віці Станіслав Болеславович  зрозумів, що найдорожча людина в його житті – мама. Родина рано втратила батька, і хлопцеві з багатодітної сім’ї довелося вчитися в школі-інтернаті. І ота гіркота вічної розлуки з мамою перетворилася в дорослому житті на чудову поезію «Теплота родинного інтиму».

4. Первинне ознайомлення зі змістом поезії.

Учитель: Послухайте вірш. Спробуйте  уявити зображену автором картину і розказати, що ви побачили, почули, відчували.

а) виразне читання поезії вчителем;

б) емоційна пауза;

в) озвучення учнівських відповідей.

5. Читання поезії учнями. 

Учитель: А тепер я хочу, щоб ви мовчки прочитали поезію, але не просто прочитали, а впустили її в свою душу, щоб вона ніби пройшла через вас і тоді ви зможете відчути настрої і почуття поета.  (Учні спочатку читають поезію мовчки , а потім вголос по строфі ).

 6. Робота з текстом.

- Який настрій виник у вас, коли ви читали вірш?

- Чи є в тексті незрозумілі для вас слова?  Якщо є, то хто зможе їх пояснити?

Інтим, інтимний – особистий, задушевний;

шиби –  віконне скло;

досвіток – світанок, ранок;

печія – пекучий біль.

  • Який зміст вкладає поет в поняття « теплота родинного інтиму»?
  • Яка пора доби зображена у вірші? Поясніть свою відповідь.
  • Автор пише: «Знову я малесенька дитина». Як ви вважаєте, чи може доросла людина відчути себе дитиною і коли?
  • Як ви розумієте вислови  «не катує серце печія», «як душа світліє перед днем»?

-   Коли я вперше прочитала цю поезію, то подумала, кому вона адресована: дітям чи дорослим? Чому?

Учитель: Для батьків навіть дорослі  діти завжди залишаються дітьми, за них так само переживають, люблять їх і жаліють.

7. Усне малювання з художнім домислом.

Придумайте й розкажіть історію ліричного героя ( робота в парах).

Учитель: Дійсно, коли приїжджаєш до батьків у гості, то відразу виникає почуття    захищеності, усі проблеми відходять кудись далеко. Виникає таке відчуття, ніби  ти – найщасливіша   людина, бо в тебе є батьки , для  яких ти завжди будеш маленьким.

  8. Створення «кольорового портрета» поезії.

  Учитель: Діти, ви вже знаєте, що за допомогою кольору можна передати настрій, почуття, емоції, відчуття.  А от автор під час творення поезії рідко задумується над назвами кольорів у своїх віршах. Тож спробуймо ми створити «кольоровий портрет» вірша.

   9. Бесіда за змістом поезії.

- Ви, напевно, помітили, що у вірші звичні нам слова творять незвичайні образи. Які саме? 

   ( «Мотузочок диму», яким мати  «прив’язала хату  до небес»).

- А чи можна насправді  «хату прив’язати до небес»?

- Ні, це образний вислів, який вживається в переносному значенні. Як він називається?  (Метафора).

- Про яку пору року йде мова? Що про свідчить?

   (Дим  від вогню у печі – це зима).

- Який він, той вогонь у печі?

(Веселий, життєдайний, цілющий,всесильний, гарячий).

 (Учитель прикріплює на дошку малюнок із зображенням вогню).

- А що символізує вогонь у печі?  (Вогонь був символом родинного осередку, що зберігав єдність і силу родини).

- Хто є берегинею домашнього вогнища у ваших оселях?  (Мама).

(Учитель прикріплює на дошку зображення Божої Матері).

- Яка роль матері у житті ліричного героя? Яке місце мама займає у вашому житті?

- Зачитайте 3-4 рядочки останньої строфи. Який ще образ тут зустрічається?  (Небо).

  (Учитель прикріплює на дошку малюнок  із зображенням неба).

- З чим пов’язаний образ неба у людей? Що він символізує?

 (Небо символізує високу духовність, безкрайні можливості, чисте небо – це символ миру).

-  Як ви гадаєте, якого кольору небо над хатою ліричного героя? Чому ви так думаєте?

(Бо він любить маму, цінує родинне тепло …).

10. Виразне читання поезії.

Учитель: Виразно прочитайте вірш, намагаючись передати любов, ніжність і теплоту, яку ви відчуваєте до найрідніших людей.

Учитель: Діти, а для того, щоб оте живе родинне тепло постійно наповнювало нас, оберігало, підтримувало, подумайте, які сімейні цінності ми повинні в собі формувати з дитинства?

   У кожного з вас на парті є білий квадратик паперу. Це цеглинка до нашого будиночка. Напишіть на ньому ту цінність, яку вважаєте головною для міцної сім’ї. Прикріпіть цеглинки до фундаменту, щоб вийшов будиночок. 

    Погляньте, у нас є фундамент, стіни . Чого не вистачає ще? Так, немає  даху. А яку цінність доречно  було б написати на ньому? Любов. (До будиночка прикріплюється дах із написом  "любов").

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Письмова саморефлексія почуттів. Мікрофон 2: «Тепер я розумію, що теплота родинного інтиму – це…». «А  ще мені  хотілося б  почути думку...»).

*** Усна саморефлексія.

 -  Що на цьому уроці було для вас найважливішим?

 -  Який епізод уроку вам найбільше сподобався і чому?

  - Чи задоволені ви результатом своєї роботи?

2. Оцінювання діяльності учнів на уроці.

Домашнє завдання.

Обов'язкове: навчитися виразно читати вірш, прочитати його своїм рідним. 

Обов'язкове на вибір: а) написати есе «Бережіть тепло родинного інтиму»; б) взяти уявне інтерв’ю в письменника.

За бажанням: а) намалювати ілюстрацію до вірша; б) вивчити  вірш напам’ять.

Учитель: Я хочу, щоб цей урок запам’ятався вам надовго, і кожного разу, повертаючись додому, ви цілували маму і тата, не соромились говорити їм про свою любов. Адже прекрасно, коли в сім’ї панує мир і злагода, взаєморозуміння й повага, любов і теплота родинного інтиму.

  

 

 

Вхід на сайт

Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites





  • Copyright MyCorp © 2025

    uCoz